I dag er det nærmest umuligt at føre en virksomhed uden IT. At arbejde med opgaverne på en online platform giver mulighed for at arbejde på det samme projekt, uanset hvor i landet man er, og man kan hurtigt og nemt dele information med de relevante kolleger.
Men det kræver også at teknologien fungerer optimalt hele tiden, så det skal løbende vedligeholdes – og det kan have indflydelse på virksomhedens overordnede bæredygtighed.
Det er vigtigt at have virksomhedens IT til at fungere optimalt hele tiden, og det kan ofte være besværligt, hvis man som firma har en begrænset IT-support til rådighed.
Derfor kan det ofte være smart at tegne en IT supportaftale, hvor en ekstern virksomhed sørger for at vedligeholde din forretnings IT. Dette kommer ofte med en 24/7 support, så de ansatte kan få hjælp til IT-problemer, lige så snart de opstår, og dermed ikke behøver at vente til, at IT-supportkontoret åbner.
Nogle eksterne support-virksomheder tilbyder denne service i form af små hold, der er dedikeret til din virksomhed og din IT-opsætning, så de ansatte altid kommunikerer med de samme få mennesker, der har en indgående viden om firmaets IT-infrastruktur.
Ved at outsource IT-supporten til en anden virksomhed, får dine IT-ansatte mulighed for at arbejde på andre projekter, i stedet for at skulle hjælpe med at udbedre problemer med kollegernes IT.
Det kunne blandt andet være udvikling af infrastrukturen og effektivisering af processer, så virksomheden overordnet set spilder færre ressourcer, hvilket kan reducere forbrug og dermed øje bæredygtigheden i forretningen.
Med døgnsupport giver det også de ansatte mulighed for at komme hurtigere i gang med deres arbejde, i stedet for at skulle vente på, at der er en ansat til rådighed til at udbedre problemet, hvilket også kan reducere ressourcespil og øge omsætningen.
Der er også andre fordele ved at outsource IT-supporten: Ved at have en dedikeret service til support, vil der ikke være noget problem, der er for småt, og du kan derfor nemmere undgå, at de små problemer udvikler sig og bliver alvorlige eller forretningshæmmende over tid.
Hvis den interne IT-afdeling stod for support, vil det måske ikke være tilfældet, hvis der eksempelvis skulle spares på ressourcer, men det kan over tid resultere i spild af flere ressourcer. Derfor kan en ekstern support være med til at forebygge større IT-problemer ved også at tage vare på de mindste problemer, inden de når at udvikle sig til noget større og mere alvorligt.